Monday, December 20, 2010

JUTAWAN MALAYSIA : Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin...Pengasas NAZA Groups.


NAZA memang satu nama besar dalam industri permotoran negara. Kumpulan Naza kini ada 14 bahagian perniagaan yang meliputi industri-industri seperti pengedaran rokok, kredit dan sewaan, kejuruteraan, hotel, insurans, alat ganti jentera, pengilangan, automotif, hartanah, pengangkutan, penanaman dan kenderaan air. Kumpulan Naza juga kini memegang hak francais Malaysia untuk kenderaan Kia dari Korea Selatan, dan Peugeot dari Perancis, serta juga permit import untuk kenderaan Mazda. Naza kini telah menjadi pengimport kenderaan mewah seperti Mercedes-Benz yang terbesar dan terpenting in Malaysia melalui usaha-usaha seperti Naza-Brabus. Hebat bukan....

Siapa pengasas Kumpulan NAZA? Pastinya anda mengenali Allayarham Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin. Seorang usahawan bumiputera yg unggul dalam kelasnya yg tersendiri. Beliau yg memulakan perniagaan pada usia seawal 21tahun pada tahun 1974 ini merupakan seorang bekas pelajar di Sekolah Menengah Tuanku Muhammad di Kuala Pilah Negeri Sembilan.

Mengikut info yg saya perolehi, bapanya seorang kontraktor dan beliau telah bekerja dan membantu bapanya dalam perniagaan seawal usia 16 tahun lagi. Hasil daripada sikap berjimat dan menabung, beliau berjaya menyimpan wang sebanyak RM80,000 dan lantas memulakan perniagaan beliau sendiri.

Memandangkan kecenderungan dan minat beliau kepada kereta dan industri automobil. Beliau bercadang untuk membawa kereta terpakai daripada Jepun. Tanpa bertangguh, dengan bermodalkan RM80,000, beliau memohon 20 AP dan berangkat ke negara matahari terbit dan menetap selama 3 bulan disana. Sekembalinya beliau daripada Jepun, beliau juga membawa pulang 20 kereta terpakai Jepun dan terus melakukan aktiviti pemasaran bagi memastikan kereta beliau terjual. Dalam masa 3 bulan, beliau berjaya menjual kesemua kereta tersebut.

Memulakan operasi di kedai beliau di Taman Maluri, beliau melangkah lebih jauh dengan membuka cawangan di Kg baru pada tahun 1979 dan mensasarkan jualan sehingga 40-60 biji kereta sebulan. Beliau berjaya melakukannya dan perniagaan beliau semakin berkembang sehingga kini.

Reputasi beliau sebagai seorang usahawan unggul tidak dapat dinafikan. Beliau sentiasa memanafaatkan peluang dan mengembangkan perniagaan beliau dari masa ke semasa. Antara tips kejayaan yg sempat beliau kongsi adalah sikap berjimat cermat dan sentiasa menyimpan keuntungan beliau untuk dilaburkan kembali supaya proses mengembangkan perniagaan beliau dapat dilaksanakan dengan jaya.

Sebagai usahawan, kita perlu ada jati diri untuk sentiasa memikirkan masa hadapan. Setiap keuntungan perlu kita kawal dan hargai. Setiap perniagaan ada turun naik dan kebijaksanaan kita mengawalnya adalah tunjang kejayaan perniagaan kita.

Salam Jutawan dari saya

No comments:

Post a Comment