Saturday, December 18, 2010

JUTAWAN MALAYSIA : Tan Sri Dr Jeffrey Cheah (KUMPULAN SUNWAY)



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Post pada kali ini akan menceritakan tentang Tan Sri Dr Jefferey Cheah iaitu CEO Kumpulan SUnway.

Kumpulan Sunway memang terkenal sebagai antara syarikat gergasi di Malaysia yang telah meliputi pelbagai cabang perniagaan. Apa yang menarik minat saya untuk menceritakan tentang kejayaan Tan Sri Dr Jefferey Cheah ini adalah kerana kejayaan beliau mengharungi 3 kemelesetan ekonomi dengan jayanya.

Tan Sri Jefferey Cheag dilahirkan di Perak dan mendapat pendidikan beliau di Victoria University of Technology, Australia. Beliau memulakan pekerjaan sebagai akauntan di Kilang pemasangan motor setelah menamatkan pengajian beliau. Pada tahun 1974, beliau telah memulakan syarikat pelombongan bijih dengan modal berbayar Rm100,000.

Selepas 5 tahun menjalankan perniagaan perlombongan bijih, kemelesetan ekonomi telah melanda seluruh dunia dan ini memberikan impak buruk kepada syarikat Tan Sri Dr Jefferey Cheah sendiri. Kehabisan bijih timah juga telah membuatkan perniagaan beliau seperti akan sampai kepenghujungnya. Beliau segera menukar perusahaan bijih tersebut kepada perusahaan lombong kuari dan pasir dan beliau berjaya menyelamatkan syarikat beliau.

Pada tahun 1984, beliau berjaya membawa Sunway Holding Berhad ke papan utama Bursa Saham Kuala Lumpur. Kejayaan ini hadir bersama cabaran baru apabila kemelesetan ekonomi kembali pada tahun 1985. Kali ini, kesan yang dirasai lebih ketara dan Sunway Holding Berhad mengalami kerugian yang hampir melenyapkan dana pemegang sahamnya. Tan Sri Dr Jefferey Cheah cuba bertahan dan melakukan pelbagai cara untuk menjimatkan kos operasi syarikatnya.

Setelah krisis ekonomi berakhir, Tan Sri Jefferey Cheah mula mempelbagaikan perniagaan syarikatnya. Sunway Holding berhad telah melibatkan diri dalam sektor perbangunan hartanah,pelaburan hartanah,pembuatan dan perniagaan berkaitan hiburan. Beliau telah berjaya mewujudkan 3 lagi syarikat iaitu Sunway city Berhad,Sunway Construction Berhad dan Sunway Building Technology Berhad.

Krisis Ekonomi asia kembali berulang pada tahun 1997 dan pada kali ini, beliau telah bersedia untuk menghadapinya. Beliau bersikap telus dengan kesemua kakitangannya dan kerap mengadakan pertemuan dengan kakitangan bagi membentangkan akaun syarikat. Beliau juga memotong gaji beliau sendiri dan mengurangkan perbelanjaan dan cara hidup mewah beliau. Beliau tetap menjaga kebajikan pekerja dengan membayar gaji mereka tepat pada waktunya dan ini telah menanamkan rasa cinta dan setia pada majikan dalam hati pekerja-pekerja beliau.

Kebijaksanaan beliau terserlah dengan anugrah seperti Tokoh Hartanah 1993/94, CEO Terbaik Malaysia 1996 dan 8 anugrah doktor kehormat dari beberapa Universiti Antarabangsa. Disebalik kecekalan beliau dalam bidang perniagaan, Beliau juga seorang dermawan dengan menubuhkan Yayasan Buah Pinggang malaysia dan Yayasan Hati Malaysia.

Dapat kita perhatikan disini ialah kecekalan dan kebijaksanaan amat diperlukan dalam dunia perniagaan. Ini kerana dalam dunia perniagaan, cabaran dan dugaan adalah sesuatu yg pasti sebelum mengenal erti KEJAYAAN. 

No comments:

Post a Comment